2014. december 28.

[9.] Ilyen üléseket minden magyar vonatra!

A város tömegközlekedését főleg HÉV-ek, buszok és a belváros óriási kikötőjében hajók biztosítják. A HÉV szerelvények kétemeletesek, ezáltal dupla annyi ember szállítására képesek, mint az egyszintes vonatok. Bár meg kell hagyni, a HÉV itt sem száguld, de korántsem rázza ki a lelket az emberből annyira, mint a budapesti. Ami nekünk a legjobban tetszett, és ami a fenti videón is látható, hogy az ülések egy egyszerű mozdulattal átfordíthatók, így nemcsak a menetiránynak megfelelően ülhetünk mindig, hanem akár egymással szembe is fordíthatók, ha például 3-4 ember beszélgetni szeretne egymással. Vagy ez fordítva is igaz, ha éppen hátat akarunk fordítani az éppen velünk szemben ülővel, de érdemes előbb kikérni a mellettünk ülő véleményét is, mert a székek kettesével-hármasával mozdíthatók el.


A buszok általában egyszintesek és jellemzően két ajtósak, bizonyos kerületekben csak egy busz felirattal felmatricázott oszlop jelzi, hogy az egy buszmegálló. Bár a külső kerületekben valószínűleg csak végszükség esetén veszik igénybe a buszokat, mert minden házhoz legalább 2 autó számára elegendő méretű garázs tartozik, és a benzin ára sem veti vissza az autóba szállást. A benzin itteni ára a magyarországihoz képest ugyanis (és nem mellesleg a fizetés/benzin ár arányához mérten) szuperolcsó, így nem meglepő, hogy az autó a legalapvetőbb közlekedési eszköz a családoknál. A benzin ára ugyanis 1,18 AUD (december 21-i adat), azaz a 250 forintot sem éri el literenként. Egyedül a belvárost megcélozni meglehetően költséges vállalkozás még a helyiek pénztárcájához mérten is, ugyanis a parkolás a belvárosban alsó hangon több ezer forint óránként. Igen, nem tévedés, óránként.


Ami a jegy- és bérletárakat illeti, érdemes kiváltani az ún. Opal kártyát, amivel olcsóbb közlekedni a sima jegyvásárlásos utazáshoz képest. Ezt kiváltás után fel kell tölteni min. 10 dollárral, és hasonlóan a londoni, illetve a Budapesten már előkészítés alatt álló kártyás rendszerhez, a kapukhoz érintve veszi le az aktuális utazásnak megfelelő összeget.


A tarifák ahhoz mérten változnak, hogy csúcsidőben (reggel 7:00-9:00, illetve délután 16:00-18:30 között), vagy csúcsidőn kívül utazunk. A kettő között ugyanis 30% eltérés van. Csúcsidőben egy utazás minimum 2,05 dollár, azaz 400 forint körül van, csúcsidőn kívül 1,15 dollár, azaz nagyjából 240 forint. Az utazási távolság növekedésével nő a tarifa is. Valamint vannak különböző kedvezmények, például ha sokat utazunk egy héten (8 alkalommal), akkor onnantól kezdve az adott hét hátralévő napjain már ingyen utazhatunk, illetve minden vasárnap a maximum tarifa bármennyi utazás esetén 2,5 dollár, azaz 500 forintért bármennyit lehet használni a tömegközlekedést vasárnap, és ez érvényes a hajókra is! És mivel ma is vasárnap van, ezt a napot is kihasználjuk Sydney felfedezésére.