2013. november 1.

Ryanair 2.0

Fotó: Ulrich Perrey és Ryanair Twitter


A magát Európa kedvenc légitársaságának nevező Ryanair elindult az úton, hogy tényleg Európa kedvenc légitársaságává váljon. A mai nap több utasbarát intézkedést vezetett be és ez még csak a kezdet. A kép önmagáért beszél, a Ryanair vezérét szinte kicserélték, vajon tényleg sikerülhet az ír fapadosnak megszerettetni önmagát?

Idén augusztusban a Ryanair
átlépte a 80 milliós éves utasszámot
Kétségtelen tény, hogy kontinensünkön a Ryanair gépeivel repülnek a legtöbben és a legolcsóbban, azonban az alacsony árakért cserébe sok kellemetlenség éri, pontosabban érheti az utasokat. És miért csak érheti? A jól felkészült utasok otthon kinyomtatott beszállókártyával a kezükben, időben érkeznek a repülőtérre, csak egy darab, a méret- és súlyhatárnak megfelelő kézipoggyásszal utaznak, illetve ha van feladott csomagjuk, annak díját az interneten keresztül előre kifizetik és betartják a megadott súlyhatárt is. Ezekért cserébe a többi légitársaságnál olcsóbb repjegy és a pontos érkezés szinte garantált (illetve ahogy a többi légitársaságnál, a Ryanairnél is a biztonság az elsőszámú prioritás). Az utóbbi egy hétben például a járatok 92%-a érkezett időben (a járat menetrendszeri érkezési ideje + 15 percen belül) és 98%-a a megadott érkezési időhöz képest egy órán belül, amely egész elképesztő teljesítmény. Persze ezzel a remek adattal odaszúrnak a nagy rivális easyJet-nek, a honlapjukon büszkén hirdetik, hogy több éve folyamatosan pontosabbak náluk (és a többi európai légitársaságnál), az egyik gépükre pedig felfestették a „bye bye Latehansa” feliratot, ezzel cukkolva a német Lufthansát. Hogy az utasok se maradjanak ki az ünneplésből, a pontos érkezéshez fanfár is jár:



Azonban az olcsó repjegy több dolgot nem tartalmaz. Azt azért nem állítom, hogy igaz lenne az a városi legenda, miszerint a Ryanair irodájában az utasokra az SLC (Self-Loading Cargo, önmagát mozgató áruszállítmány) rövidítést használják, de a mosoly egyáltalán nincs benne az árban. A hasonlóan ultra-fapados Wizzairnél érezhetően sokkal kedvesebb a személyzet. Az internetes utasfelvétel alapvetően egy pozitív dolog, mivel nem kell teljesen feleslegesen sorban állni a check-in pultnál, de azért az kicsit durva, hogyha valakinél nincs nála a beszállókártyája, a kinyomtatásáért a reptéren egészen elképesztő összeget, 23.800 forintot kell fizetni. A poggyász súly- és mérethatárait drákói szigorral tartották be, ezzel rengeteg feszültséget okozva az utasoknak. Természetesen a feladott poggyász ára és a fedélzeti szolgáltatások díja sincs benne az árban, azonban a trendek az mutatják, hogy nemsokára az összes európai légitársaság bevezeti a kontinensen belüli repüléseknél a poggyászdíjat (amelyet a British Airways már meg is tett), a hagyományos légitársaságok gépein kapott ingyen szendvicsről pedig inkább ne is beszéljünk... Ezen felül a Ryanair honlapja minden, csak nem átlátható. A repjegyvétel maga egy kínszenvedés, kezdve a felettébb idegesítő recaptcha-val, a sok reklámmal és a foglalás során az utasra tukmált extrákkal. 


Azonban most sok minden megváltozik, a Ryanair az alábbi utasbarát intézkedéseket vezeti be: 

A Ryanair honlapján néha
még a Wizz reklámja is megfér
Október 1. 
  • mobil applikáció ingyenessé tétele 
November 1.
  • recaptcha eltávolítása a honlapról
  • a foglalást követő 24 órában módosítási lehetőség
  • csendes járatok üzemeltetés: a korareggeli és későesti járatoknál a világítást lejjebb veszik és nem zargatják az utasokat mindenféle ajánlatokkal 
November 30.
  • új honlap: az eddigi 17 helyett 5 kattintással vásárolhatunk repülőjegyet 
December 1. 
  • 2. kézipoggyász: eddig a szigorú egy utas – egy kézipoggyász szabály helyett még egy 35x20x20cm méretű, például női táskát, övtáskát, reptéren vásárolt holmit vihetünk díjmentesen a fedélzetre
  • beszállókártya nyomtatás díja a reptéren 23.800 Ft helyett 5.100 Ft: abban az esetben, ha az utas interneten elvégezte az utasfelvételt, de valamilyen oknál fogva a repülőtéren nincs nála a beszállókártyája (akik elmulasztják az internetes utasfelvételt, azoknak továbbra is 23.800 forintot kell fizetniük) 
Január 5. 
  • a reptéren fizetett poggyászdíj csökkentése: a check-in pultnál 20.400 Ft helyett 10.200 Ft, a kapunál 20.400 Ft helyett 17.000 Ft 

Tervben van új mobil applikáció készítése, mobil beszállókártya bevezetése, jegyár figyelő és talán a naptár nézet fejlesztése is. Ha minden igaz, akkor ezentúl a poggyászméretet sem ellenőrzik ennyire szigorúan, azaz ha csak 1-2 centivel nagyobb a poggyászunk a megengedettnél, nem fogják behajtani a 20 ezer forintos díjat. Természetesen érdemes továbbra is pontosan betartani a poggyász szabályokat, mivel erre nem lehet alapozni, hogy a vezérigazgató egy interjúban ezt nyilatkozta. Az biztos, hogy a Ryanair nagy növekedés előtt áll, az elkövetkezendő öt évben 80 millióról 110 millióra szeretné emelni az éves utasszámát, az azonban elválik, hogy a növekedés fejlődéssel is párosul majd. Mindenesetre a bejelentett változtatások jó irányba mutatnak.